AZMAN ABU HASSAN

Ada ketika apa yang kita rasa sama dan ada ketikanya berbeza...
semuanya itu rencah...untuk kita teruskan perjalanan...


Assalamualaikum

Selamat Datang

AZMANABUHASSAN.BLOGSPOT.COM

email: azman_gu@yahoo.com
Powered By Blogger

Friday, November 12, 2010

Ujian...saaaaabarrr

Salam,

 Hari ini aku buat kejutan buat najwa dan anak-anak...tiba-tiba aku ajak pergi ke Ipoh...setelah perancangan ke KL dibatalkan...dengan muka toya anak-anak aku....dengan penuh muka sardinnya ...dimandikan najwa seorang
demi seorang....tiba-tiba najwa bertanya...kita nak sarapan apa....emmm...apa kata kita pekena roti jala dekat stadium darul aman...dah lama tak sarapan kat situ...(jarak perjalanan jitra-alor setar hanya 15 minit ke 20 minit sahaja).


 Sesampai ja kat gerai Roti Jala ..apa lagi orderlah 8 biji.....sekali tadah ja....clear....hahahahaha...anak-anak aku memang suka roti jala kuah kari ayam...memang tak rugi bawa anak-anak ak ukat situ.


Dari situ....kami pun bertolak terus ke Ipoh.......


Dalam perjalanan cubaan pertama.....tiba-tiba air cond kembara...tak berfungsi....amboiii..perjalanan baru sampai bukit gantang...aircond buat hal.....maka kami pun dengan tenangnya...buka la tingkap....dengan panas...dengan raudah (1 tahun) menangis nak susu ibunya...dengan aiman yang tak berhenti bercakap, dengan anis yang rajin bertanya itu-ini...dan dengan affan  yang memandai dia ..tu..menjadikan perjalanan kami cukup meriah....hahahahaha.....


Pukul 1.09 minit petang...kami sampai Ipoh... Aku yang gagal geografi masa ujian bulanan tingkatan 4 dulu...sememangnya  tak memahami langsung tentang bentuk muka bumi ipoh dan juga sistem perancangan bandarnya....sampai saja di petronas.....aku pun talipon lah kenalan aku yang nak aku berurusan...... Ikut perjanjian lisan kami berjumpa di petronas pukul 1 ptg....ni dia cakap dia masih di Tanjung Malim....lagi sejam 2 baru ada ipoh...haaaa tuuuudiaaa.....cubaan keduanya......aku pun dengan tenang..mengawal keadaan yang semakin gelisah dengan Aiman yang tiba-tiba teringat nak beli mainan....adoooiii....

Aku pandang najwa...najwapun pandang aku....tiba-tiba aku mendapat ilham baru....yang boleh menenangkan hati najwa...(aku tahu dia dah gelisah...tgk riak muka pun dah tahu)...aku cadangkan kami terus ke Simpang Pulai...pergi survey...marble untuk rumah baru kami nanti... Najwa pun dengan gheyeh ghesinnya bersetuju dengan cadangan suaminya yang hensem ni hahahahaha.


Dengan penuh tak malunya aku...siap offer lagi...kita terus ke Cameron Highlands beli sayur...walaupun tahu..air cond kereta tak berfungsi......setelah selesai....kami mengelilingi kedai dan kilang marble di Pulai...aku pun talipon la kenalan aku untuk berjumpa di Simpang Pulai Pulak...alhamdulillah...bertemu juga disitu walaupun hanya sebentar.....


O.k...masa untuk pulang....misi tak tahwan punca pun dah nak selesai....jam pun dah menunjukkan pukul 4.30 ptg....kamipun bertolak pulang.... Ketika sampai di Hentian Bukit Gantang hala pulang ke Jitra..cubaan ketiga datang.....waktu berhenti untuk solat  di situ....enjin kereta tidak dimatikan...najwa dan anak-anak ada dlm kereta...tiba-tiba..enjin kereta berasap....aku tgk...btri hp aku pun dah nak kong dah..
 adooooiiii.dlm kepala otak akupun turut berasap dan kong....kali ni najwa lebih tenang dari aku.....dia tutupkan enjin dan bagi arahan pada anak-anak kami...kita rehat dulu sambil makan buah....


aku pun senyum balik...cayalah....isteriku...dah pandai tenang....

mungkin belajaq kat aku kot..hahaahahahahahaha
Budak Buah..

rehat dan makan dulu..

buah yang tidak dibeli..hahaha

membeli buah..

tawar-menawar

Affan dan buah...

Najwa

Ketenangan waktu ni teserlah...

emm.....setelah....aku taruh air ke kereta untuk sementara waktu...kami pun meneruskan perjalanan...kali ni najwa minta , dia yang memandu..aku dok sebelah..kesian katanya...nampak aku macam letih....aku biarkan aja...Perjalananpun diteruskan...

 Perjalanan kami seolah -olah lancar ketika itu......tetapi bak kata pepatah....."Hujan di tengahari datang tiba-tiba"....emmmmm cubaan keempatpun datang..... selepas tol juru...jalan pulak " jammed"  teruk...aduh waktu tu dah lah kereta jalan terangguk-angguk..panas tak ber air -cond pulak,  ..aiman mengamok nak mainan, anis juga turut mengamok tak leh nonton drama kesukaannya...affan pulak asyik makan buah mata kucing...dengan raudhah membuat tangisan hebat....di lebuhraya....sebab nak susu....aku pun menarik nafas...menyelesaikan satu-persatu...dari affan sampai aiman..yang raudhah....lagi hebat.....dalam keadaan yang jammed tu...aku turunkan kedua-dua seat depan dan aku pun membuat pertukaran pemandu dengan najwa...huihhh...macam filem Mr and Mrs Smith rasanya hahahahaha.....

Setelah segala masalah dalam kereta telah aku selesaikan....aku cuba selesaikan "puzzle" di depan aku....aku beri signal ke kiri dan keluar terus dari highway...dan melalui jalan bawah...dan memasuki kembali ke highway sg dua.....perghhh...tak saangka berhasil...aku telah berjaya melepasi perangkap "offside" di lebuhraya  ...dengan penuh    ketekunan dan kesabaran akhirnya kami sampai juga ke rumah....dengan letihnya.....jadi game untuk ari ni dah selesai...satu perjalanan tanpa punca....

last sekali...pesanan dari aku dengan penuh ikhlas untuk semua "services kereta sebelum membuat perjalanan jauh" hahahahahahahaha

3 comments:

  1. huhu....cabaran ni...penuh dugaan..

    ReplyDelete
  2. paksu.. best2 cerita ni.. hehehe... teringat tiba2.. ada x paksu cerita pasai yang loghat kedah yang paksu cover masa mula2 masuk u dulu.. mcm best ja cerita tu.. kihkih~ =) saja la teringat.. hihi

    ReplyDelete
  3. ada juga teringin nak cerita tapi..tunggu masa yang sesuai dengan keadaan nanti...hehehehe

    ReplyDelete