AZMAN ABU HASSAN

Ada ketika apa yang kita rasa sama dan ada ketikanya berbeza...
semuanya itu rencah...untuk kita teruskan perjalanan...


Assalamualaikum

Selamat Datang

AZMANABUHASSAN.BLOGSPOT.COM

email: azman_gu@yahoo.com
Powered By Blogger

Wednesday, January 27, 2010

Mulanya MOFAD

Kerana kegagalan....aku mula terfikir...untuk teruskan atau tinggalkan..tanpa pengalaman dan tanpa modal....penuh bebanan...cacian...hinaan...menjadikan semangat kian luntur....

Surat-surat cinta dari institusi pinjaman tak henti-henti datang dalam tong pos rumah ku....

Isteri sedang sarat mengandung anak sulung kami....keretapun dah berbulan-bulan aku tak membayarnya.....office pun dah hampir nak kena sita....Ya Allah bertapa peritnya waktu itu...
Apa yang mampu aku lakukan hanya senyum untuk mengelak dari diketahui keluarga akan kesusahan dan kepayahan aku....

Isteri sentiasa menangis mengenangkan nasib kami yang entah timbul ...entah tenggelam...

DAN...........

dalam kepayahan inilah aku memberanikan diri meminjamkan duit ayah ku sebanyak RM500.00 untuk kembali bertapak...aku buang jauh-jauh untuk mengalah...walau setiap saat itu yang datang menyapa hati aku ini. Aku mula mencari lokasi baru..yang lebih murah dan lebih praktikal...

Dengan bantuan ayah angkat aku...aku bertemu dengan seorang pemilik premis....dan dengan tawakalnya aku meminta bantuan padanya untuk menyewa premisnya tanpa membayar sebarang deposit ataupun sewa bulanan dengan meminta tempoh selama 3 bulan. Menurut perjanjian kami...dalam 3 bulan itu sekiranya aku gagal...aku akan tinggalkan premis tersebut...dan jika sukses aku akan membayar deposit serta sewa bulanan. Risiko yang aku ambil ini hanya berlandaskan gerak hati dan doa...

Langkah pertama : Aku perlu cari pelanggan....

Dengan sedikit kemahiran komputer yang aku ada....aku buat kad nama dengan banyaknya...aku edarkan pada sasaran aku...waktu tu...yang aku nampak UUM...tempat aku belajar dulu...aku pergi setiap jabatan...aku pergi tinggalkan depan pintu bilik setiap pensyarah dan macam-macam lagi.... waktu ini kereta aku telah aku sembunyikan kerana dah 6 bulan tak berbayar...jadi kemana-manapun pergi hanya dengan motor pinjam bapa mertua ku.

Langkah kedua : Projek besar.....

Walaupun aku dalam kesusahan, aku terfikir...jika aku hanya mengambil projek yang kecil-kecil aku akan ketinggalan, jika aku ambil projek besar, masalah modal pulak.

Mungkin menjadi rezeki aku bertemu dengan dengan seorang kenalan di UUM dahulu. Dia juga seorang usahawan yang boleh dikatakan antara yang berjaya....dengan kepercayaannya kepada aku dia memberi projek yang bernilai RM20K. Allahhuakbar...aku benar-benar terkejut...dan bersyukur....sebagai permulaan dia memberi 10k kepada aku sebagai deposit...
Bermula dengan modal inilah, aku dapat membayar deposit kedai beserta sewanya sekali.. Keyakinan aku kembali bertambah...Aku mula membuat projek-projeknya dan projek-projek UUM....hingga aku dapat menebus bayaran kereta aku...Tanpa menoleh belakang...aku menjual kereta aku untuk kubeli sebiji van bagi memudahkan aku membawa barang.

Alhamdulillah tanpa disedari dah hampir 5 tahun aku bertapak di sini....2004....murupakan tahun-tahun penting pergerakan percetakan MOFAD....

Tahun 2004 aku berpindah dari Alor Setar ke Jitra...rumah berdekatan dengan office aku...
Kali Pertama aku memperolehi projek yang melebihi 10k...seronok bukan main...macam menang piala dunia. Dari projek inilah aku membeli mesin cetak secara tunai dan kembali bersemangat...Pada tahun ini juga isteriku telah mendpat tawaran melanjutkan pengajian diploma perguruan di IPDA.

Akhirnya dengan sokongan yang kuat dari adik ipar aku sendiri, kesabaran yang tak pernah putus Percetakan Mofad bergerak dan terus bergerak...Kini Percetakan Mofad sedang bergerak kehadapan perlahan-lahan..

Aku bersyukur, biar kenaikan itu pelahan-lahan asal selamat dan terjamin, kerana aku tubuhkan Mofad bukan untuk aku, tapi untuk keluargaku...untuk anak-anakku dan untuk cucuku yang pastinya mereka mewarisinya...

1 comment:

  1. bab ni mmg respect kat paksu.. abah dok cerita gak ang paksu baguihnya xmau putus asa.. n alhamulillah.. skarang dh ok.. n di doakan spya makin maju.. insyaAllah.. =)

    ReplyDelete