AZMAN ABU HASSAN

Ada ketika apa yang kita rasa sama dan ada ketikanya berbeza...
semuanya itu rencah...untuk kita teruskan perjalanan...


Assalamualaikum

Selamat Datang

AZMANABUHASSAN.BLOGSPOT.COM

email: azman_gu@yahoo.com
Powered By Blogger

Friday, January 22, 2010

Kegagalan Perniagaan....

Kecewa dan putus asa merupakan identiti manusia bila apa yang dilakukan gagal...Tapi pernahkah kita bertanya...mengapa gagal, salah sendiri atau faktor lain...

Pandang dan renung, jangan salahkan faktor lain sebelum meyalahkan diri sendiri.

Dalam dunia perniagaan, menyalahkan orang lain atau faktor lain merupakan satu niat busuk yang patut kita hindari. Apa yang perlu, kita cuba perbaiki dan perbaiki..

Bukan mudah untuk menjadi usahawan. Sebenarnya kita boleh pilih untuk berjaya atau tidak bergantung kepada apa yang kita lakukan dan akan lakukan. Jika kita boleh berjaya dalam tempoh singkat tetapi banyak terbuang dengan aktiviti yang kurang sihat...akan singkat jugalah jangka hayat perniagaan kita. Perniagaan yang berjaya adalah perniagaan yang punya masa depan.
Sebagai contoh Boon Siew, Restoran Nasi Kandar dan sebagainya. Ini kerana kejayaan mereka ini bermula dari kesusahan dan kepayahan datuk dan nenek mereka.

Kalau ada yang boleh membuat survey kepada pensyarah-pensyarah dalam bidang perniagaan, pasti kita akan terkejut dengan maklumat survey tersebut..kerana berapa kerat sahaja pensyarah-pensyarah ini yang sukses dengan perniagaan dan kerjaya mereka..selebihnya merupakan mereka yang pernah gagal dalam perniagaan dan ada pula yang tak pernah berniaga. Namun begitu pengalaman kegagalan mereka ini akan memberi mereka satu kelebihan yang cukup berguna kepada pelajar-pelajar mereka.

Aku, ketika belajar dulu, amat teruja dengan angka-angka dan strategi-strategi perniagaan yang berjuta-juta hingga memasang impian setinggi gunung untuk berjaya dalam perniagaan..tetapi dalam dunia sebenar, ini tidak menjadi kenyataan..macam-macam perkara yang perlu kita tempuhi...birokrasi, korupsi dan kabelsi.

Kepada usahawan-usahawan muda atau sesiapa yang baru menjadi usahawan.. jangan putus asa, ada jalan keluar dari setiap permasaalahan yang ada. Perniagaan ini seperti jerangkap samar atau bom jangka..Kalau salah pijak meletuplah ia...tapi perlu dingat bom jangka itu bukannya satu tapi banyak...jadi hati-hatilah...

No comments:

Post a Comment